Yamaha YZF-R9 – to miał być instagramowy motocykl do preclowania. Zderzenie z rzeczywistością [VIDEO]

W skrócie
  • Sprawdzamy, czy Yamaha YZF-R9 to faktycznie po prostu MT-09 w owiewkach.
  • Czy Yamaha YZF-R9 to wygodny motocykl na ulicę?
  • Ile jest MT-09 w YZF-R9?

Yamaha YZF-R9 ma być następcą kultowej YZF-R6. Stworzenie motocykla klasy supersport w oparciu o trzycylindrowy silnik z MT-09 wzbudziło wiele kontrowersji. Już na starcie pojawiły się głosy, że to kolejny instagramowy motocykl, który lepiej wygląda niż jeździ. Czy faktycznie tak jest? Sprawdziliśmy to!

Yamaha YZF-R9 jest motocyklem, który od samego początku ma bardzo trudne zadanie. Zacznijmy od tego, że producent długo kazał nam na niego czekać. Pierwsze informacje o tym, że być może gdzieś tam w umysłach japońskich inżynierów powstaje sportowy sprzęt z silnikiem od MT-09, pojawiły się już wiele lat temu. To sprawiło, że w momencie premiery balonik był dość mocno napompowany.

W tym czasie świat supersportów mocno stanął na głowie, bo zaczęły pojawiać się motocykle z silnikami o pojemności powyżej 600 cm3. Wreszcie normy emisji spalin zabiły tak ukochaną przez wszystkich YZF-R6, którą od pewnego momentu można było kupić tylko w wersji bez homologacji drogowej. Stało się jasne, że YZF-R9 zastąpi YZF-R6.

Trudne sprawy

Pojawienie się YZF-R9 zbiegło się z rozwojem klasy, którą określono mianem Sportbike. To motocykle z dwucylindrowymi silnikami, a ich celem jest zastąpienie klasy SuperTwin. Na papierze prym wiedzie tu Aprilia RS660, która ma silnik o pojemności 660 cm3, który generuje moc 100 KM. Potem Honda przywróciła model CBR600RR, który jest przedstawicielem klasy Supersport i ma silnik o pojemności 599 cm3 i moc 121 KM. Zadania nie ułatwiło również pojawienie się Kawasaki Ninja ZX-6R z silnikiem o pojemności 636 cm3, który ma moc 124 KM.

Tymczasem Yamaha YZF-R9 ma silnik CP3 z modelu MT-09. Ma 3 cylindry, pojemność 890 cm3 i moc 119 KM. To sprawiło, że motocykl nie spotkał się ze zbyt ciepłym przyjęciem. Nie pomaga mu nawet fakt, że YZF-R9 rządzi w Mistrzostwach Świata Supersport. Takiej wrzawy nie było nawet wtedy, kiedy Ducati wprowadziło do Panigale V2 silnik o mocy 120 KM zamiast 155 KM.

Czy Yamaha YZF-R9 to MT-09 w owiewkach?

Jeżeli wgryziemy się w szczegóły, to z łatwością dostrzeżemy, że producent nie zadał sobie trudu, żeby wprowadzić drastyczne zmiany w silniku. Jedyne zmiany to przełożenie, czas zapłonu i mapa paliwa, które zostały zoptymalizowane pod kątem zapewnienia lepszych osiągów. Można oczywiście poprawić osiągi, jeżeli wybierzecie akcesoria GYTR lub założycie pełny układ wydechowy Akrapovic z tytanowym tłumikiem końcowym. Jeszcze lepszą wydajność zapewnią układy wydechowe bez homologacji drogowej.

Kolejny punkt programu to rama i tu zadziało się sporo, bo konstrukcja jest zupełnie nowa. Szkielet stanowi aluminiowa rama typu Deltabox, która waży zaledwie 9,7 kg. Producent twierdzi, że to najlżejsza rama, jaką zamontowano w motocyklu Supersport marki Yamaha. To oznacza, że jest lżejsza od tego, co mieliśmy w YZF-R6. Z płynami i paliwem całość waży 195 kg przy zbiorniku paliwa o pojemności 14 l. Kolejnym elementem układanki jest zawieszenie KYB. Widelec ma regulację tłumienia odbicia i kompresji dla wysokich i niskich prędkości, a tylny amortyzator pozwala na regulację napięcia wstępnego sprężyny, tłumienia odbicia, tłumienia dobicia i… wysokości jazdy.

Yamaha YZF-R9 i zaawansowana elektronika

Silnik CP3 ma bezprzewodową przepustnicę i zaawansowaną elektronikę, która jest sterowana przez 6-osiowy moduł IMU, który mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo i wiele innych parametrów. Systemy obecne na pokładzie to kontrola trakcji, kontrola uślizgu, kontrola hamowania, system kontroli unoszenia przedniego koła, system kontroli startu, system kontroli hamowania silnikiem i system regulujący moment obrotowy w sytuacjach, gdy zabraknie przyczepności. Jest też dwukierunkowy quickhisfter. Do wyboru są tryby jazdy Sport, Street i Rain, 2 tryby Custom i aż 4 tryby Track. Producent chwali się, że ta elektronika pochodzi w prostej linii z YZF-R1, więc tutaj nie ma żartów.

Nie wierz gębie, dopóki nie położysz na zębie

Teraz przechodzimy do sedna sprawy. Czy Yamaha YZF-R9 to instagramowy motocykl, który jest bardziej super niż sport? Nic z tych rzeczy! Piotrek dał się namówić na chwilę obcowania z tą maszyną. Na dodatek testowy egzemplarz miał założone akcesoria, które czynią motocykl jeszcze bardziej wymagającym. Są wyścigowe, regulowane sety (dla porządku dodamy, że standardowe też mają możliwość regulacji), sportowy układ wydechowy, a biegi zmienia się w odwrotnym kierunku.

Piotrek mógł przez chwilę poczuć się jak Stefano Manzi. Przekonał się na własnej skórze, że YZF-R9 to prawdziwy zawodnik, stworzony z myślą o mniej lub bardziej zaawansowanej jeździe po torze wyścigowym. Pozycja na motocyklu jest prawdziwie sportowa i daleka od komfortowej, nawet jeśli pogrzebiecie przy ustawieniach podnóżków i kierownicy. Samo zestrojenie silnika i elektroniki również pokazuje, że to nie są żarty. Cena motocykla w bazowej wersji to 59 000 zł.

Yamaha YZF-R9 – najważniejsze informacje:
– silnik CP3 zestrojony z myślą o sportowych osiągach;
– zawieszenie z zaawansowaną regulacją;
– zaawansowana elektronika z Yamahy YZF-R1;
– najlżejsza rama Deltabox w historii motocykli supersport Yamaha;
– możliwość regulacji klamek i podnóżków.

Yamaha YZF-R9 – dane techniczne
Silnik
Typ silnika 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy, 3-cylindrowy
Pojemność 890 cm³
Średnica × skok tłoka 78,0 mm × 62,1 mm
Stopień sprężania 11,5 : 1
Moc maksymalna 119,0 KM (87,5 kW) przy 10 000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 93,0 Nm (9,5 kgf·m) przy 7000 obr/min
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Typ sprzęgła Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonu TCI
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy Łańcuch
Emisja CO₂ 116 g/km
Układ zasilania Wtrysk paliwa
Podwozie i hamulce
Rama Diamond
Kąt wyprzedzania główki ramy 22°35′
Wyprzedzenie 94 mm
Układ przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy, Ø 43 mm
Układ tylnego zawieszenia Wahaczowe, wahacz
Skok przedniego zawieszenia 120 mm
Skok tylnego zawieszenia 118 mm
Hamulce przednie Hydrauliczny hamulec dwutarczowy, Ø 320 mm
Hamulce tylne Hydrauliczny hamulec jednotarczowy, Ø 220 mm
Opona przednia 120/70 ZR17 M/C (58W) bezdętkowa
Opona tylna 180/55 ZR17 M/C (73W) bezdętkowa
Wymiary i masy
Długość całkowita 2070 mm
Szerokość całkowita 705 mm
Wysokość całkowita 1180 mm
Wysokość siedziska 830 mm
Rozstaw kół 1420 mm
Minimalny prześwit 140 mm
Masa z obciążeniem (z płynami) 195 kg
Pojemność zbiornika paliwa 14 l
Pojemność zbiornika oleju 3,50 l

Przeczytaj również:

Honda CBR600RR 2024 – wielki powrót sportowca klasy średniej do Europy [EICMA, DANE TECHNICZNE, OPIS, MOC, GALERIA ZDJĘĆ]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button