![Yamaha YZF-R9 – to miał być instagramowy motocykl do preclowania. Zderzenie z rzeczywistością [VIDEO]](https://www.jednoslad.pl/wp-content/uploads/2025/09/2025-Yamaha-YZF900R9-EU-Icon_Blue-Action-006-03-1920x1200.jpg)
- Sprawdzamy, czy Yamaha YZF-R9 to faktycznie po prostu MT-09 w owiewkach.
- Czy Yamaha YZF-R9 to wygodny motocykl na ulicę?
- Ile jest MT-09 w YZF-R9?
Yamaha YZF-R9 ma być następcą kultowej YZF-R6. Stworzenie motocykla klasy supersport w oparciu o trzycylindrowy silnik z MT-09 wzbudziło wiele kontrowersji. Już na starcie pojawiły się głosy, że to kolejny instagramowy motocykl, który lepiej wygląda niż jeździ. Czy faktycznie tak jest? Sprawdziliśmy to!
Yamaha YZF-R9 jest motocyklem, który od samego początku ma bardzo trudne zadanie. Zacznijmy od tego, że producent długo kazał nam na niego czekać. Pierwsze informacje o tym, że być może gdzieś tam w umysłach japońskich inżynierów powstaje sportowy sprzęt z silnikiem od MT-09, pojawiły się już wiele lat temu. To sprawiło, że w momencie premiery balonik był dość mocno napompowany.
W tym czasie świat supersportów mocno stanął na głowie, bo zaczęły pojawiać się motocykle z silnikami o pojemności powyżej 600 cm3. Wreszcie normy emisji spalin zabiły tak ukochaną przez wszystkich YZF-R6, którą od pewnego momentu można było kupić tylko w wersji bez homologacji drogowej. Stało się jasne, że YZF-R9 zastąpi YZF-R6.
Trudne sprawy
Pojawienie się YZF-R9 zbiegło się z rozwojem klasy, którą określono mianem Sportbike. To motocykle z dwucylindrowymi silnikami, a ich celem jest zastąpienie klasy SuperTwin. Na papierze prym wiedzie tu Aprilia RS660, która ma silnik o pojemności 660 cm3, który generuje moc 100 KM. Potem Honda przywróciła model CBR600RR, który jest przedstawicielem klasy Supersport i ma silnik o pojemności 599 cm3 i moc 121 KM. Zadania nie ułatwiło również pojawienie się Kawasaki Ninja ZX-6R z silnikiem o pojemności 636 cm3, który ma moc 124 KM.
Tymczasem Yamaha YZF-R9 ma silnik CP3 z modelu MT-09. Ma 3 cylindry, pojemność 890 cm3 i moc 119 KM. To sprawiło, że motocykl nie spotkał się ze zbyt ciepłym przyjęciem. Nie pomaga mu nawet fakt, że YZF-R9 rządzi w Mistrzostwach Świata Supersport. Takiej wrzawy nie było nawet wtedy, kiedy Ducati wprowadziło do Panigale V2 silnik o mocy 120 KM zamiast 155 KM.
Czy Yamaha YZF-R9 to MT-09 w owiewkach?
Jeżeli wgryziemy się w szczegóły, to z łatwością dostrzeżemy, że producent nie zadał sobie trudu, żeby wprowadzić drastyczne zmiany w silniku. Jedyne zmiany to przełożenie, czas zapłonu i mapa paliwa, które zostały zoptymalizowane pod kątem zapewnienia lepszych osiągów. Można oczywiście poprawić osiągi, jeżeli wybierzecie akcesoria GYTR lub założycie pełny układ wydechowy Akrapovic z tytanowym tłumikiem końcowym. Jeszcze lepszą wydajność zapewnią układy wydechowe bez homologacji drogowej.
Kolejny punkt programu to rama i tu zadziało się sporo, bo konstrukcja jest zupełnie nowa. Szkielet stanowi aluminiowa rama typu Deltabox, która waży zaledwie 9,7 kg. Producent twierdzi, że to najlżejsza rama, jaką zamontowano w motocyklu Supersport marki Yamaha. To oznacza, że jest lżejsza od tego, co mieliśmy w YZF-R6. Z płynami i paliwem całość waży 195 kg przy zbiorniku paliwa o pojemności 14 l. Kolejnym elementem układanki jest zawieszenie KYB. Widelec ma regulację tłumienia odbicia i kompresji dla wysokich i niskich prędkości, a tylny amortyzator pozwala na regulację napięcia wstępnego sprężyny, tłumienia odbicia, tłumienia dobicia i… wysokości jazdy.
Yamaha YZF-R9 i zaawansowana elektronika
Silnik CP3 ma bezprzewodową przepustnicę i zaawansowaną elektronikę, która jest sterowana przez 6-osiowy moduł IMU, który mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo i wiele innych parametrów. Systemy obecne na pokładzie to kontrola trakcji, kontrola uślizgu, kontrola hamowania, system kontroli unoszenia przedniego koła, system kontroli startu, system kontroli hamowania silnikiem i system regulujący moment obrotowy w sytuacjach, gdy zabraknie przyczepności. Jest też dwukierunkowy quickhisfter. Do wyboru są tryby jazdy Sport, Street i Rain, 2 tryby Custom i aż 4 tryby Track. Producent chwali się, że ta elektronika pochodzi w prostej linii z YZF-R1, więc tutaj nie ma żartów.
Nie wierz gębie, dopóki nie położysz na zębie
Teraz przechodzimy do sedna sprawy. Czy Yamaha YZF-R9 to instagramowy motocykl, który jest bardziej super niż sport? Nic z tych rzeczy! Piotrek dał się namówić na chwilę obcowania z tą maszyną. Na dodatek testowy egzemplarz miał założone akcesoria, które czynią motocykl jeszcze bardziej wymagającym. Są wyścigowe, regulowane sety (dla porządku dodamy, że standardowe też mają możliwość regulacji), sportowy układ wydechowy, a biegi zmienia się w odwrotnym kierunku.
Piotrek mógł przez chwilę poczuć się jak Stefano Manzi. Przekonał się na własnej skórze, że YZF-R9 to prawdziwy zawodnik, stworzony z myślą o mniej lub bardziej zaawansowanej jeździe po torze wyścigowym. Pozycja na motocyklu jest prawdziwie sportowa i daleka od komfortowej, nawet jeśli pogrzebiecie przy ustawieniach podnóżków i kierownicy. Samo zestrojenie silnika i elektroniki również pokazuje, że to nie są żarty. Cena motocykla w bazowej wersji to 59 000 zł.
Yamaha YZF-R9 – najważniejsze informacje:
– silnik CP3 zestrojony z myślą o sportowych osiągach;
– zawieszenie z zaawansowaną regulacją;
– zaawansowana elektronika z Yamahy YZF-R1;
– najlżejsza rama Deltabox w historii motocykli supersport Yamaha;
– możliwość regulacji klamek i podnóżków.
Silnik | |
---|---|
Typ silnika | 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy, 3-cylindrowy |
Pojemność | 890 cm³ |
Średnica × skok tłoka | 78,0 mm × 62,1 mm |
Stopień sprężania | 11,5 : 1 |
Moc maksymalna | 119,0 KM (87,5 kW) przy 10 000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 93,0 Nm (9,5 kgf·m) przy 7000 obr/min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe |
Układ zapłonu | TCI |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Emisja CO₂ | 116 g/km |
Układ zasilania | Wtrysk paliwa |
Podwozie i hamulce | |
Rama | Diamond |
Kąt wyprzedzania główki ramy | 22°35′ |
Wyprzedzenie | 94 mm |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy, Ø 43 mm |
Układ tylnego zawieszenia | Wahaczowe, wahacz |
Skok przedniego zawieszenia | 120 mm |
Skok tylnego zawieszenia | 118 mm |
Hamulce przednie | Hydrauliczny hamulec dwutarczowy, Ø 320 mm |
Hamulce tylne | Hydrauliczny hamulec jednotarczowy, Ø 220 mm |
Opona przednia | 120/70 ZR17 M/C (58W) bezdętkowa |
Opona tylna | 180/55 ZR17 M/C (73W) bezdętkowa |
Wymiary i masy | |
Długość całkowita | 2070 mm |
Szerokość całkowita | 705 mm |
Wysokość całkowita | 1180 mm |
Wysokość siedziska | 830 mm |
Rozstaw kół | 1420 mm |
Minimalny prześwit | 140 mm |
Masa z obciążeniem (z płynami) | 195 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 14 l |
Pojemność zbiornika oleju | 3,50 l |